
Elever får krisehjælp efter tragisk dødsulykke på Lollandsbanen
26 elever fra Nakskov får krisehjælp efter en dødsulykke på Lollandsbanen. Læs om skolens indsats og hvordan de håndterer situationen.
Redaktionen
tragisk ulykke på lollandsbanen rammer elever
Onsdag morgen mistede en 90-årig kvinde livet, da hun blev påkørt af et tog nær Søllested på Lolland. Ombord på toget var 26 elever fra to 7. klasser fra Byskolen i Nakskov, som var på vej til naturskolen ved Maribo Søndersø. Selvom ingen fysisk kom til skade, har oplevelsen gjort dybt indtryk på børnene.
skolens hurtige reaktion og kriseberedskab
Skoleleder Betina Siegvardsen fortæller, at alle elever hurtigt blev samlet på skolen, hvor de fik ro, mad og mulighed for at tale med lærere. Samtidig aktiverede skolen kommunens kriseberedskab for at sikre professionel støtte. Allerede dagen efter kom en psykolog fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) for at samtale med eleverne om oplevelsen.
Det var vigtigt, at børnene kom hjem til deres familier efter ulykken, understreger skolelederen. Samtidig arrangerede skolen en fælles morgenmad for de to klasser for at følge op på deres trivsel og reaktioner. Dette initiativ er et godt eksempel på, hvordan skoler kan støtte elever efter traumatiske oplevelser.
følelsesmæssige følger og støttemuligheder
Selvom eleverne ikke så selve ulykken ske, var de tæt på redningsmandskabets indsats og hørte ulykkesbumpet. Flere elever viser tegn på at være påvirkede, og det er almindeligt, at reaktioner kan opstå både umiddelbart og i dagene efter.
Skolen har derfor løbende kontakt med både elever og forældre, og en trivselsvejleder blev sendt til ulykkesstedet for at skabe ro og koordinere kommunikationen. Lærernes rolle har også været central i at følge op på elevernes trivsel og sikre tryghed.
tilløb til normalitet med fokus på trivsel
På Byskolen blev hele personalet informeret om hændelsen for at kunne støtte de berørte elever bedre. Fokus er nu på at vende tilbage til en normal hverdag, men med ekstra opmærksomhed på trivsel og tryghed i klasserne.
Sådan en tilgang kan minde om andre initiativer i Danmark, hvor skoler arbejder aktivt med både fysisk og psykisk sikkerhed, som det ses i debatten om regeringens planer om mobilfrie skoler, der også har trivsel og fokus som et centralt element.
trafiksikkerhed og lokale reaktioner
Dødsulykken førte til, at togdriften mellem Nakskov og Søllested blev indstillet i flere timer, mens politiet arbejdede på stedet. Lokaltog indsatte busser som erstatning, men ulykken har også sat fokus på trafiksikkerheden i området.
Dette har mindet mange om lignende situationer, hvor naboer og lokalsamfund har krævet øget trafiksikkerhed efter tragiske hændelser – læs mere om det i artiklen Naboerne kræver øget trafiksikkerhed efter tragisk dødsulykke. Ulykker som denne er desværre ikke unikke, og de sætter fokus på nødvendigheden af forebyggende tiltag.
hvorfor er krisehjælp vigtig efter traumatiske oplevelser?
Krisehjælp til børn og unge efter ulykker er afgørende for at forebygge langvarige psykiske følger som angst, søvnproblemer og stress. Børn kan have svært ved at forstå og bearbejde traumatiske begivenheder, og derfor er tidlig støtte vigtig.
Den professionelle indsats, som Byskolen i Nakskov har igangsat, sikrer blandt andet, at eleverne kan dele deres oplevelser i et trygt rum og få redskaber til at håndtere deres følelser.
hvordan kan skoler forberede sig på krisesituationer?
- Udarbejd et kriseberedskab med klare procedurer.
- Træn personalet i psykisk førstehjælp og krisehåndtering.
- Samarbejd med eksterne psykologer og rådgivningstilbud.
- Sørg for løbende kommunikation med forældre og elever.
- Skab trygge rammer for opfølgende samtaler og aktiviteter.
Disse tiltag kan være med til at mindske de negative konsekvenser efter en traumatisk oplevelse og styrke elevernes trivsel på længere sigt.
afsluttende tanker og fremtidige perspektiver
Den tragiske hændelse på Lollandsbanen minder os om, hvor vigtigt det er at have beredskab til at støtte børn, der udsættes for uventede og voldsomme situationer. Byskolens indsats er et forbillede for, hvordan man kan kombinere omsorg, professionel hjælp og samarbejde med familierne.
For mere indsigt i, hvordan samfundet reagerer på ulykker og redder liv, kan du læse historien om et ægtepar, der reddede en 5-årig fra druknedød i Gudenåen, som viser betydningen af hurtig handling og menneskelig omsorg.
Det er afgørende, at både skoler og lokalsamfund fortsætter med at arbejde for sikkerhed, forebyggelse og psykisk støtte, så vi bedst muligt beskytter børn og unge i Danmark.