
Ny lov gør dæksskift nødvendigt før vinteren
Ny lov sætter skærpede krav til dæk i vintervejret. Læs hvorfor du skal skifte dæk nu og undgå bøder, når glatføre rammer Danmark i november.
Redaktionen
Ny lovgivning skærper kravene til vinterdæk
Fra 1. juli trådte en ny lov i kraft, der skærper kravene til dæk i vintertrafikken. Ifølge Færdselsstyrelsen er det nu ulovligt at køre med dæk, der er "åbenbart uegnede i forhold til vejrforholdene". Det betyder, at sommerdæk i glat føre kan resultere i en bøde på 1.000 kroner pr. dæk, hvis politiet vurderer, at de ikke er sikre nok.
Dette har allerede fået mange bilejere til at skynde sig at få skiftet til vinter- eller helårsdæk. Dækcentrene landet over melder om rekordstor travlhed, og flere steder er der op til en måneds ventetid for at få tid til dækskift. Hos Regeringen saenker elafgiften markant i to år kan man se, hvordan lovgivning kan påvirke forbrugeradfærden markant – ligesom den nye dækreform nu gør.
Hvornår rammer glatføre og sne Danmark?
TV 2s meteorologer har analyseret de historiske data og beregnet, at den første sne i gennemsnit falder den 10. november. Samtidig er den første frost allerede observeret, selvom jorden stadig er varm nok til at forhindre glatføre i øjeblikket.
Det betyder, at perioden for glatføre er lige om hjørnet, og det er derfor klogt at få skiftet dæk i efterårsferien, så man er klar til de kolde og glatte veje. At vente for længe kan både være farligt og økonomisk belastende, hvis man rammes af en bøde for ikke at have de rigtige dæk.
Vinterdæk versus helårsdæk: Hvad skal du vælge?
En vigtig overvejelse for mange bilister er valget mellem vinterdæk og helårsdæk. Helårsdæk kan være en praktisk løsning for dem, der kører mest i byområder og på motorveje, da de ikke kræver sæsonbetonet skift. Dog er de et kompromis.
FDM har på deres køretekniske anlæg påvist markante forskelle i bremseevne mellem sommer-, vinter- og helårsdæk. Vinterdæk er optimeret til kolde, våde og glatte veje og giver betydeligt bedre sikkerhed om vinteren. Helårsdæk klarer sig bedre end sommerdæk i vintervejret, men kan ikke matche vinterdækkenes ydeevne, påpeger Torben Lund Kudsk fra FDM.
Hvornår er helårsdæk en god løsning?
Hvis du kører mest på tørre eller salte veje i byområder, og ikke kører langt i frost eller sne, kan helårsdæk være tilstrækkeligt. De kræver mindre vedligeholdelse og eliminerer behovet for to dækskift om året.
Fordele ved vinterdæk
- Bedre greb på is og sne
- Kortere bremselængde ved lave temperaturer
- Øget sikkerhed i vintermånederne
Sådan undgår du lange ventetider ved dækskift
På grund af den nye lov er dækcentre som Pit Stop og Dækpartner fyldt med bookinger. Mange oplever ventetider på op til en måned. For at undgå at stå uden tid til dækskift, er det en god idé at booke tid tidligt i efteråret.
Alternativt kan du overveje selv at skifte dæk, hvis du har mulighed for det, eller kontakte lokale værksteder, der måske har kortere ventetid. Det er vigtigt at sikre, at dækkene lever op til lovens krav for at undgå bøder og sikre din egen og andres sikkerhed i trafikken.
Hvornår skal du skifte tilbage til sommerdæk?
Selvom den nye lov ikke omfatter krav om skift tilbage til sommerdæk, anbefaler Færdselsstyrelsen at skifte, når foråret kommer og vejene bliver tørre og varme igen. Sommerdæk har bedre bremselængde og vejgreb ved højere temperaturer, hvilket øger sikkerheden og reducerer dækslid.
Det er derfor en god praksis at planlægge dækskift både for vinter og sommer for at optimere både sikkerhed og økonomi.
Konklusion: Vær forberedt på vinteren med de rigtige dæk
Den nye lovgivning betyder, at du som bilejer skal være ekstra opmærksom på dine dæks egnethed i forhold til vejrforholdene. Med sne og frost i vente allerede i november, er det klogt at skifte til vinter- eller helårsdæk i god tid.
Vinterdæk giver den bedste sikkerhed, især ved glat føre, men helårsdæk kan være en praktisk løsning for visse kørertyper. Husk at booke tid til dækskift tidligt for at undgå stress og lange ventetider.
Vil du vide mere om bilsikkerhed eller andre aktuelle nyheder, kan du besøge vores kontaktsektion for yderligere information eller følge med i andre artikler på PressNews.