GPS-forstyrrelser over Østersøen truer civil luftfart

GPS-forstyrrelser over Østersøen truer civil luftfart

GPS-forstyrrelser i Østersøområdet øges kraftigt og skaber sikkerhedsrisici for civil luftfart. Svenske og danske myndigheder følger udviklingen tæt.

PN

Redaktionen

Alvorlige GPS-forstyrrelser over Østersøen påvirker luftfarten

GPS-forstyrrelser i luftrummet over Østersøregionen er blevet en stigende udfordring for både civile piloter og luftfartsmyndigheder. Både danske og svenske myndigheder rapporterer om en markant stigning i tilfælde, hvor pilotsystemer oplever signalafbrydelser eller forkerte positioner på grund af radiofrekvensinterferens.

Naviair, som styrer den danske lufttrafik, modtager nu cirka to henvendelser om ugen fra piloter, der oplever kortvarige GPS-udfald. Det er en markant stigning fra tidligere, hvor man kun så et til to tilfælde om måneden.

Statistikker viser en markant stigning i Sverige

Svenske tal er endnu mere alarmerende. Ifølge den svenske trafikstyrelse er antallet af GPS-forstyrrelser i svensk luftrum steget til 733 tilfælde alene i år, sammenlignet med 495 i hele 2024 og blot 55 i 2023. Denne udvikling betegnes som ”alvorlig” grundet omfanget og varigheden af forstyrrelserne.

Andreas Holmgren, enhedschef ved Sveriges trafikstyrelse, udtaler: ”Det er en sikkerhedsrisiko for den civile luftfart, særligt med den intensivering vi ser i Østersøområdet.”

Hvor kommer forstyrrelserne fra?

Flere undersøgelser peger mod Rusland som den primære kilde til disse forstyrrelser. EU har dokumenteret en dramatisk stigning i GPS-jamming og spoofing over Østersøregionen siden august 2024.

I juni sendte Sverige sammen med Finland, Estland, Litauen, Letland og Polen et fælles brev til International Civil Aviation Organisation (ICAO), hvor de påpegede de alvorlige problemer med radiofrekvensinterferens, som truer flysikkerheden i området.

EU har også tidligere anklaget Rusland for at forstyrre GPS-signaler, blandt andet i forbindelse med et privatfly med Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen, som ifølge rapporter blev ramt af GPS-jamming ved landingen i Bulgarien.

GPS-jamming og spoofing forklaret

  • GPS-jamming betyder, at signalet fra GPS-satellitter bliver overdøvet af kraftige radiobølger, hvilket gør modtageren ude af stand til at positionere sig korrekt.
  • GPS-spoofing indebærer, at falske GPS-signaler sendes ud for at narre GPS-modtagere til at tro, at de befinder sig et andet sted, end de faktisk gør.

Naviair har foreløbigt registreret ét tilfælde af spoofing i dansk luftrum, men jamming forekommer hyppigere.

Hvordan håndteres GPS-forstyrrelser i luftfarten?

Selvom GPS-forstyrrelserne er alvorlige, understreger danske og svenske myndigheder, at piloter er uddannet til at håndtere situationer uden GPS. Navigering kan fortsat ske ved hjælp af alternative metoder som inertialsystemer, radar og traditionelle papirkort.

Signe Marie Finderup Slot, kontorchef i Trafikstyrelsen, udtaler: ”Vi ser ikke nogen umiddelbar trussel mod flysikkerheden i Danmark. Piloter er trænet i procedurer, der tager højde for GPS-udfald, og vores jordbaserede infrastruktur sikrer tryg navigation.”

Det danske luftrum håndterer tusindvis af flyvninger hver uge, og antallet af GPS-forstyrrelser er stadig relativt lavt i forhold til denne trafikmængde.

Konsekvenser for civilsamfund og sikkerhed

Det stigende antal GPS-forstyrrelser har dog vidtrækkende konsekvenser. Foruden sikkerhedsrisici for luftfarten kan forstyrrelserne påvirke maritime og landbaserede navigationssystemer, hvilket kan skabe problemer for skibe og nødtjenester i Østersøregionen.

Desuden skaber situationen spændinger mellem EU og Rusland, hvor tilbagevendende anklager om hybridkrigsførelse og informationskrigsstrategier bliver en del af den større geopolitiske konflikt.

Fremtidige tiltag og overvågning

Myndighederne i de berørte lande arbejder på at forbedre overvågningen af GPS-signaler og udvikle modforanstaltninger mod jamming og spoofing.

Det omfatter øget samarbejde mellem lande i Østersøregionen og EU, samt teknologisk udvikling af mere robuste navigationssystemer, der kan modstå forstyrrelser.

For eksempel har NATO også øget sin opmærksomhed på hybridtrusler i området, hvilket du kan læse mere om i vores artikel om en ny verdensorden uden for Washingtons kontrol.

Konklusion: GPS-forstyrrelser en voksende udfordring

GPS-forstyrrelserne over Østersøen er ikke blot en teknisk udfordring, men også et sikkerhedsmæssigt og geopolitisk problem. Den markante stigning i forstyrrelser påvirker civil luftfart og kan have vidtrækkende konsekvenser.

Selvom danske og svenske myndigheder ikke vurderer, at flysikkerheden er akut truet, viser udviklingen behovet for øget opmærksomhed og samarbejde på tværs af lande og myndigheder.

Vil du vide mere om regionale sikkerhedsspørgsmål og internationale konflikter, kan du også læse om ukrainsk raketproduktion på vej til Danmark, som bidrager til den bredere sikkerhedsdynamik i Europa.

Tags

#GPS-jamming #civil luftfart #Østersøregionen #GPS-forstyrrelser over Østersøen

Relaterede artikler