Børn er mindre skoleparate end for fem år siden

Børn er mindre skoleparate end for fem år siden

Ny undersøgelse viser, at børn i børnehaveklassen i dag har sværere ved sociale færdigheder og skoleparathed sammenlignet med for fem år siden.

PN

Redaktionen

introduktion til børns skoleparathed i dag

Flere undersøgelser peger på, at børn, når de starter i børnehaveklassen, i dag er mindre skoleparate end tidligere. En ny rundspørge blandt 968 børnehaveklasseledere fra Danmarks Lærerforening viser, at sociale færdigheder, som at vente på tur og tage hensyn til andre, er udfordrende for mange elever. Denne udvikling rejser vigtige spørgsmål om, hvordan samfund og skole bedst kan støtte børns skolegang og trivsel.

hvad betyder skoleparathed i dag?

Skoleparathed handler ikke kun om at kunne bogstaver og tal, men i høj grad også om sociale kompetencer og evnen til at indgå i et fællesskab. Ifølge formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, er det særligt de sociale færdigheder, der har svækket sig hos børn i børnehaveklassen. Det viser sig gennem dårligere evne til at håndtere konflikter, sidde stille og følge fælles instruktioner.

Forskere som Kira Saabye Christensen fra Københavns Professionshøjskole påpeger, at forventningen om, at børn skal være skoleparate allerede ved skolestart, kan skabe usikkerhed hos børnene og føre til følelsen af ikke at være gode nok. Dette kan have langsigtede konsekvenser for børns trivsel og læring.

sociale udfordringer og autoritetsforståelse

En markant del af problematikken skyldes også ændringer i børns forståelse af autoriteter. Andreas Rasch-Christensen, skoleforsker ved VIA University College, forklarer, at det ikke længere er en selvfølge, at lærere og pædagoger bliver opfattet som autoriteter. Sociale medier og et mere komplekst mediebillede påvirker børns adfærd og holdninger til voksne og regler.

Derfor er forældrenes rolle central i at forberede børn på skolelivet ved at forklare rammer og forventninger tydeligt. Som Rasch-Christensen siger, er det vigtigt at sige til børnene, at "det er læreren, der bestemmer, og sådan er det" for at skabe klarhed og tryghed.

ressourcemangel og behov for samarbejde

Undersøgelsen viser desuden, at 72 procent af børnehaveklasselederne mener, at forældre og daginstitutioner bør intensivere indsatsen for at sikre bedre skoleparathed. På trods af dette føler mange lærere, at de mangler ressourcer til at hjælpe elever med særlige behov, hvilket kan skabe en udfordring for hele klassens trivsel.

Regitze Spenner Ishøy, formand for Skole & Forældre, understreger, at ingen forældre ønsker en dårlig skolestart for deres børn, men usikkerhed omkring forventningerne kan gøre samarbejdet svært. Det er derfor vigtigt, at skolen og forældrene arbejder tæt sammen for at støtte børnene bedst muligt.

historisk perspektiv på børnehaveklassens rolle

I tidligere tider havde børnehaveklassen et mere socialt og forberedende fokus fremfor det faglige. Det handlede om at lære sociale normer og fællesskab, hvilket ifølge flere eksperter som Elisa Rimpler fra Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) i dag er blevet forsømt til fordel for tidlige faglige krav.

BUPL peger på, at politiske og administrative forventninger lægger pres på børnene for at præstere fagligt allerede i en ung alder. Dette kan gå ud over børns tid til leg og social udvikling, som er essentielle for en sund skolestart og trivsel.

hvordan kan vi forbedre børns skoleparathed?

For at imødekomme udfordringerne med faldende skoleparathed peges der på flere løsninger:

  • Styrket samarbejde mellem forældre og skole: Klar kommunikation om forventninger og roller kan skabe større tryghed og bedre forberedelse.
  • Fokus på sociale færdigheder i børnehaven: Mere tid til at udvikle sociale kompetencer og fællesskab før skolestart kan gavne børnene.
  • Tilstrækkelige ressourcer til lærere: Flere hænder og bedre støtte til børn med særlige behov er nødvendigt for at sikre alle elever en god start.
  • Reducering af tidlige faglige krav: En afbalanceret tilgang, hvor leg og social læring prioriteres, kan mindske pres på børnene.

Det er også relevant at læse om, hvordan regeringens politiske beslutninger og samfundsudviklingen påvirker vores børns livsbetingelser, for en bredere forståelse af konteksten.

konklusion

Børns skoleparathed er afgørende for deres trivsel og succes i folkeskolen. Den nyeste undersøgelse viser, at sociale færdigheder er under pres, og at forventningerne til børnene kan skabe usikkerhed og udfordringer. For at vende denne udvikling kræver det et fælles ansvar mellem skoler, forældre og samfundet, hvor fokus på sociale kompetencer og tilstrækkelige ressourcer prioriteres højt.

Læs også om hvordan teknologi kan understøtte børn og unge i hverdagen, hvilket kan være en del af fremtidens løsninger for bedre trivsel og læring.

Tags

#folkeskolen #børnehaveklasse #sociale færdigheder #skoleparathed børn

Relaterede artikler